TPV-13
Založení nové zakázky
Otevření programu a založení zakázky:
- 1) Otevřete Excel
- 2) Z nabídky Excelu Soubor volte Otevřít, nebo ikona Otevřít. Zobrazí se seznam složek a v nich umístěných souborů.
- 3) Nastavte se na složku, ve které jsou všechny soubory programu umístěny. Poklepejte myší, složka se rozbalí, a nastavte kurzor na soubor APROGRAM
- 4) Klikněte na Otevřít, nebo na název souboru poklikejte. Zobrazí se list MENU.
- 5) Nastavte kurzor na tlačítko Založí zakázku a klikněte.
Označení zakázky se často zapisuje, vyhledává, telefonuje. Má být krátké. Mohou v něm být libovolné znaky kromě v MS Office pro názvy souborů zakázaných (, * / = ). Mezera je také znak, neužívejte ji. Jako oddělovač užívejte tečku.
Tak zvané "mluvící" znaky přidané do označení zakázky jsou zbytečné, v seznamech vyhledáváme a řadíme dle libovolných sloupců. Jako označení zakázky je výhodné datum založení zakázky RRMMDD případně s přidaným znakem,
- když v jeden den zakládáme více zakázek
- když příprava výroby zakázku založenou obchodním útvarem rozdělí do několika výrobních zakázek.
Program k zadanému označení "přidá" typ souboru .xlsm a takto nazvaný soubor kliknutím na ikonu "Uložit" uloží na disk.
Novou zakázku založte v obchodním oddělení pro každou poptávku. Později se může opakovat. Do úvodního listu "Kal" zapište do řádků 3 a 4 data o zákazníkovi a poznámku (název zakázky). Tato data zůstanou uložená v seznamu zakázek. Když je objednávka od zákazníka opakovaná, můžete původní zakázku v seznamu všech zakázek vyhledat, otevřít a v listu Kal zvolit tlačítko Kopie zakázky. Program založí novou zakázku a data vybrané zakázky do ní okopíruje.
Dole v listu Kal jsou buňky pro zápis libovolných informací o zakázce: Označení a uložení výkresů, kontakty na pracovníky zákazníka, popis jakého provedení výrobku, různé organizační zápisy, a hlavně vyřešení technických problémů ve výrobě. Tyto poznámky zůstávají uloženy jen v zakázce v listu Kal, do seznamů zakázek se nezapisují. Je to "deník" zakázky.
Do listu Kal založené zakázky zapište datum a útvar, do kterého jste zakázku poslali k dalšímu zpracování. Útvary, ve kterých se zakázka "od kdy" zpracovává, jsou uloženy v seznamu rozpracovaných zakázek. Je to informace pro sledování průběhu rozpracovaných zakázek v čase. Po ukončení zápisů v listu Kal klikněte na tlačítko "Aktualizace" a zakázku uložte na disk kliknutím na ikonu "Uložit".
Podobnost některé objednávky se dříve realizovanou zakázkou obvykle zjistí až příprava výroby. Může obchodníkem založenou zakázku nahradit kopií vyhledané podobné zakázky, původní technická řešení tím jsou k dispozici. Obchodníkem původně založený soubor může zrušit (v Průzkumníku, program rušení souborů neumožňuje), nebo do deníku zakázky zapsat, kterými soubory (zakázkami) byl nahrazen.
Se zakázkami na počítačích pracujeme jako s fotografiemi. Na jiné počítače je posíláme (síť, příloha e-mailu, flash disk). Všechny zakázky a programové soubory jsou na všech počítačích umístěny v jediné složce. Zamezit současnou práci se zakázkou na různých počítačích je možné různými způsoby. Například zakázku odeslanou do dalšího útvaru přesunout do koše. Je to firemní rozhodnutí. V zakázkových výrobách manažeři nutně spolupracují. Starší soubor na počítačích nahrazujeme mladším.
Na počítači máme veškeré zakázky za řadu roků, ale vždy v jediné složce. Když soubory se zakázkami archivujeme na jiných nosičích, pak pro práci s nimi je musíme do pracovní složky překopírovat. Pro vyhledávání zakázek dle vlastností je v programu automaticky aktualizovaný seznam všech zakázek s hlavními daty. Označenou zakázku otevřeme kliknutím. Některé nabídky k výrobě může pomocí tohoto seznamu ocenit obchodní útvar bez zdržující a drahé práce v přípravě výroby. Ze seznamu odstraněné soubory se zakázkami můžeme vyhledávat a otevírat z Průzkumníku Windows.