První PC program pro kovovýroby zaměřený na minimalizaci výrobních nákladů.

Program TPV-13 je vypracovaný v tabulkovém procesoru EXCEL.

 

Je určený pro živnostníky bez zaměstnanců i pro firmy s desítkami pracovníků.

 

O PROGRAMU

ZAKÁZKA | PODKLADY | ŘÍZENÍ VÝROBY | VYHODNOCENÍ

 

TPV-13

Kusovník

Vyrábíme dle nejrůzněji vyjádřených vlastních i externích konstrukcí od výkresů s vytaženými poznámkami o materiálech až po několikastupňovou strukturu kusovníků vyšší - nižší - kolik. V kusovníku zakázky jsou všechny konstrukční kusovníky "pod sebou" na shodné úrovni, je to ve výrobní praxi osvědčené řešení pro rychlé pořizování dat. Kusovník obsahuje hodnoty (sloupce) pro výpočty. Data je nutné  zapsat z klávesnice, i když jsou dodané konstrukční kusovníky (nejrůzněji vyjádřené) na magnetikém médiu uložené. Četnost nižších kusovníků v zakázce  je možné vypočítat zpaměti, nebo pomocí listu Rozpad.

U zakázek sestavených z většího počtu kusovníků (shodná čísla pozic) do sloupce B zapisujeme pořadové číslo položky kusovníku v rámci zakázky. Každá ve firmě kdykoliv použitá součást je tak jednoznačně identifikovaná označením zakázky a pořadovým číslem v kusovníku této zakázky. Například identifikace 12. položky v zakázce 140410 : 140410;12

Toto pořadové (i jiné, ale jedinečné) číslo zapisujeme z klávesnice, aby čísla zůstala nezměněná i po následném vkládání nebo rušení položek kusovníku. Tato identifikace je na všech dokladech, píše (razí) se na fyzické součásti, křídou ji píšeme na rozpracované svařence. Odpadají zmatky a ztráty času vznikající při komunikaci pomocí nejrůzněji sestavených "dlouhých čísel výkresů", která nemohou spolehlivě identifikovat každou jedinou položku. Jsou nutná jen pro komunikaci se zákazníkem. V kusovníku zakázky jsou k dispozici.

Data kusovníku jsou upravená pro výpočty:

Sloupec

Název

Popis

A

Zakázka

Označení zakázky je v každém řádku. Zapisuje program.

B

č

Pořadové číslo položky. Zapisuje se z klávesnice.

C

kskus

Kusů (četnost) kusovníku (subvýrobku) v zakázce (list Rozpad)

D

Mn/zak

Množství v zakázce = četnost kusovníku * četnost pozice. Program.

E až H

 

Data konstrukčního kusovníku.
V záhlaví kusovníku ve sloupci Poz je povinně  0  a  sloupec
ks-mn   je povinně nevyplněný. Při vložení položky kusovníku (řádku) program zapisuje poz + 1.

J až R

 

Data přejmutá ze seznamu ANAKUP. Tlačítkem Pro mater  se seznam pro výběr vypíše.

S

N?

Když nakupovaná položka (materiál) není zajištěna, zapisuje se  písmeno n.  Po zajištění materiálu písmeno n z klávesnice vymažeme a tlačítko Aktualizace

T

TS

Rozevírací číselník typu součásti (pro výpočet normohodin)

U až X

 

Data konstrukčního kusovníku. Označení výkresu, název položky a povinný zápis obrysové délky součásti, u plechů také šířky.

Z

Kalit?

Textový zápis tepelného zpracování, nebo povrchové úpravy

AA

 

Když je zapsaná jednička, tlačítko Aktualizace v souboru Apotreby načte čtverečné decimetry povrchové úpravy.

AB

Dělení

Předpis dělení  materiálů pro tisk výdejek.

AC

%ztr

Procento ztrát materiálu na neupotřebitelné zbytky a prořezy. Odborný odhad, poněvadž v přípravě výroby nevíme, jaké požadavky na shodný materiál různých zakázek se v dělírně  "sejdou". Procento může být i záporné (ze zbytku po vypáleném mezikruží vyrábíme jinou součást).

AD

Př '

Když chceme programem vypočtené minuty na přípravu všech operací součásti (tBC) nahradit vlastní normou.

AE

Kus '

Když chceme programem vypočtené minuty na výrobu (tAC)  všech operací jednoho kusu součásti nahradit vlastní normou.

AF

NH / zak

Program:  Normohodiny na výrobu součásti v zakázce celkem. ( tBC + četnost součásti v zakázce * tAC) v hodinách.

AG

Mat Kč

Program: Cena materiálu nebo nakupovaného výrobku v zakázce celkem.

 

 

V dalších sloupcích kusovníku jsou výpočty (skryté).

Kusovnik je seznam všech součástí zakázky včetně jejich vlastností.
Je páteří programu.

V malé žívnostenské firmě stačí jediný počítač a pro každou zakázku
vypracovaný kusovník.

 

Následující informace  A) až E) získáme z kusovníku tlačítkem Aktualizace.

  1. A)   Tisk kusovníku pro dílnu. Seznam vyráběných součástí, potřebných materiálů, spojovacích materiálů, a dalších výrobků v zakázce. Ve sloupci "S" je zapsané písmeno "n" které znamená, že nakupovaná položka není k dispozici. Po zajištění materiálu písmeno "n" vymažeme (dle firemní organizace zásobovač, asistentka, technolog, mistr..) a tlačítkem "Aktualizace" všechny potřeby aktualizujeme (zajištěné položky ze seznamů vymažeme).
  2.  
  3. B)   Tisk výdejek nezajištěných (písmeno "n" v kusovníku) nakupovaných položek. Obsahuje veškerá data pro izolovaný oběh firmou, nebo v kooperaci. Způsob dělení  hutních materiálů je u každé součásti v kusovníku. Výdejka text přebírá.
  4.  
  5. C)   Kalkulace zakázky. Z klávesnice se zapisuje ve firmě kalkulovaná cena hodiny odpovídající charakteru zakázky. Obvykle dle firemního normativu. Odvodit ji můžeme z již "prodaných" zakázek. Když cena hodiny nevyjadřuje veškeré firemní na náklady, zapisujeme % režijní přirážky na náklady (na normohodiny vynásobené cenou hodiny).

Kalkulace zakázky.
Je soustavně aktuální i u rozpracovaných zakázek.

a)

Výrobní náklady = normohodiny zakázky z kusovníku * cena hodiny:

25 000

b)

Z klávesnice % režie na a):

10,3 %

 Režie:

2 575

c)

Cena nakupovaných materiálů a výrobků z kusovníku:

10 000

d)

Cena kooperací (v programu je seznam kooperací s cenami):

5 000

e)

 Normativní náklady zakázky  a) až d) celkem:

42 575

f)

Z klávesnice % DPH na  e):

21 %

DPH Kč:

8 941

g)

Normativní cena zakázky včetně DPH  e) + f) :

51 516

h)

Z klávesnice externí doprava:

3 000

i)

 Normativní cena zakázky včetně DPH a dopravy  g) + h) :

54 516

  1. D)   Soubor APOTREBY. Seznam nezajištěných nakupovaných položek pro každou zakázku, i pro všechny neukončené zakázky celkem. Za každou položkou materiálu je načtené množství, cena, počet tyčí, počet tabulí plechu a čtverečné decimetry povrchu pro úpravy (zinek, lak ..) K dispozici jsou různé souhrny zakázek a materiálů
  2.  
  3. E)   List Tisk s hlavními daty zakázky včetně kalkulace. Určený je pro pro fakturaci, pro rychlý přehled o zakázce, a pro "papírovou archivaci" v pořadači.